Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
1ÜSD119Çağdaş İslami Akımlar2+0+000

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Üniversite Seçmeli Dersler Havuzu
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Türkiye ve dünyadaki Çağdaş dönemdeki İslami akımlar hakkında bilgi ve fikir sahibi olma.
Dersin İçeriği Osmanlı dönemi yenileşme hareketleri
Islahatçı hareketler
Kültürel Islahatçılar
Siyasal İslahatçılar
Geleneksel İslami Yapılar
Türkiyedeki geleneksel Dergahlar
Dünyadaki geleneksel dini yapılar
Modernist İslami Yapılar
İslam dünyasındaki terörize olmuş guruplar

Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Daire Başkanı Mustafa Cünük mustafacunukkarabuk.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Çağdaş İslami Akımlar Prof. Dr. M. Ali Büyükkara
İslam Siyasi Ve İtikadi Mezhepler Tarihi Prof. Muhammed Ebu Zehra
https://obs.karabuk.edu.tr/

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 28 56 1568
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 7 98
Sunum/Seminer Hazırlama 4 2 8
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 66 1676

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Bu dersi alıp başarı ile tamamlayan öğrenciler Modern dönemde Türkiye ve dünyada gelişen İslami fikir akımları hakkında doğru bilgiye sahip olurlar.
2 Öğrenciler elde edilen doğru bilgiler sayesinde dünden bugüne oluşan fikri hareketleri karşılaştırma imkanına sahip olurlar.
3 Muhtelif proğramlardan bu dersi alan öğrenciler kendi alanlarına etki eden fikri ve toplumsal olayları tahlil etme imkanına sahip olurlar.
4 Tarihsel süreç içinde oluşan siyasi fikri ve mücadele alanındaki gurplaşmaların nedenlerini kavramada doğru bir bilince ulaşmış olurlar.
5 Batı dünyasının şabloncu bakış açısından uzak, doğru yaklaşımlar ortaya koyma becerisi kazanarak çözüm önerileri geliştirme imkanı elde eder.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 1.Çağdaş İslami Akımlar Dersine Duyulan İhtiyaç 2.İslam Toplumlarında Fikir Ayrılıklarının Tarihçesi 3.Erken Dönemde Oluşan Mezhebi Ayrılıklar 4. Günümüz Akımlarına Kaynaklık Eden İlk Mezhepler: Haricilik, Şia, Mutezile İşlenecek konuların bildirilmesi Konu için materyal hazırlanması Çağdaş İslami Akımlar Ders kitabı Mezhepler Tarihi Derse ait sunular
2 1.Günümüz Akımlarına Kaynaklık Eden İhya Hareketlerinin Tarihsel nedenleri 2.Hazırlayıcı Nedenler 3.Temel Meseleler 4.İhyacıların/İslamcıların Müşterek ve Farklı Yönleri Ders konuları ile ilgili sunu çalışması Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular
3 İlk İhyacılar/İslamcılar Seyyid Ahmed Han Cemalettin Efgani Muhammed Abduh Mustafa Sabri Efendi Osmanlı Gelenekçiliği ve Sonrası Sunu hazırlık çalışması Çağdaş İslami akımlar Ders Kitabı Sunular
4 İslamî Gelenekçilik Selefiyye Gelenekçiliği a. Selefiyye’nin Aşırı Tezahürü Vehhabilik Akımı b. Günümüz Selefiyye’sinde Kırılmalar. Suudi Selefiyye ve Cihadi Selefiyye Ayrışması c. el-Kaide ve Küresel Cihad d. Selefilikten Hariciliğe Geçişin Bir Numunesi 0larak (DAİŞ) ed-Devle el-İslamiyye fî Irak ve’ş-Şam (Irak-Şam İslam Devleti) Sunu hazırlık Çalışması Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular
5 Suudilik ve Cihadilik Arasında Yeni Bir Duruş Olarak Siyasi Selefilik 1.Sahve Kökenli Siyasallaşma 2.Cihadi Kökenli Siyasallaşma 3.Suudi Kökenli Siyasallaşma 4.Mısır ve Pakistan’daki Diğer Büyük Selefi Organizasyonlar Selefiyye Ayrışmasının Belirgin Sonuçları Sunu hazırlık çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular.
6 Medrese Gelenekçiliği Diyabendiyye Meclisi Tahaffuz-i Hatmi- Nübüvvet Sipah-i Sahabe Taliban Hareketi Cemaat-i Tebliğ İslam Dünyasında Diğer Sünni Medreseler Şii Medrese Geleneği ve İran Sunu hazırlık çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular.
7 3.Tarikat Gelenekçiliği Barelviyye Türkiye’de Halidiyye Nakşiliği Sunu hazırlama çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar ders Kitabı Sunular.
8 ISLAHATÇILIK Islahatçı Akımın Özgün Karekteri ve Önemli Özellikleri Islahatçı Oluşumlar 1.Kültürel Islahatçılık Nurculuk Süleymancılık 2.Siyasal Islahatçılık İhvan-ı Müslimin Cemaat-i İslami Hizbü’t-Tahrir Hizbullah Ensarullah Sunu hazırlık çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular.
9 MODERNİZM İslam Toplumunda Modernizminin Özgün Karakteri ve Önemli Özellikleri Diğer Hareketlerden Farkı Modernizmin Özellikleri Sunu hazırlık çalışmaları Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular
10 Modernizm ve Kur’an Metinselci Modernizim Tarihselci Modernizm İslam Dünyasında Modernizm ve Modernist Yorumlar Modernizme Eleştiriler Modernizm Karşıtı Çağdaş Bir Akım Olarak Gelenekselcilik Sunu hazırlık çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular.
11 Türkiye’deki Siyasi-Dini Akımlar 1.Oluşumun Tarihsel Arkaplanı 2.Belli Başlı Siyasi-Dini Ekol ve Hareketler 3.Milli Görüş Hareketi Sunu hazırlık çalışmaları Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular
12 İslamcı Gençlik Hareketleri (Akıncı Gençlik, Milli Türk Talebe Birliği) Cemalettin Kaplan Hareketi İran Bağlısı Akımlar Kürtçü-İslamcı Akımlar İBDA Hareketi (Salih Mirzabeyoğlu) Sunu hazırlık çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular
13 Nurcu Akımlar Mealciler Akımı Akımların Ulaştığı Durum.(Özellik, Başarı, Zaaflar) Sunu hazırlık çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular
14 Dini gruplarda Dine ilişkin Muhtemel Anlama ve Temsil Sorunları 1.Grup olmanın doğurduğu problemler. 2. Liderlikten kaynaklana problemler 3. Grup içi eğitim problemleri Sunu hazırlık çalışmaları. Çağdaş İslami Akımlar Ders Kitabı Sunular


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.karabuk.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=687997&curProgID=999&lang=tr