Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
1ÜSD317Kur'an ve Sünnet İlişkisi2+0+023

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Üniversite Seçmeli Dersler Havuzu
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı “Kur’an ve Sünnet İlişkisi” adlı dersin okutulması halinde öğrencilerin;
a) Vahiy, vahiy ve nübüvvet tarihi, Kur’an’dan önceki kitapların durumu gibi, Kur’an öncesi döneme ilişkin genel bilgiler edinmesi,
b) Kur’an’ı anlamanın en önemli unsurlarından biri olan “Cahiliye hayatı” hakkında bilgiler edinmesi ve böylece Kur’an’ın gönderilmesindeki en önemli amaçlarını kavraması,
c) Kur’an, Kur’an’ın vahiy süreci, ayet ve surelerin vahyedilmesindeki nedenler (sebeb-i nüzül), Kur’an’ın kitap haline gelişi gibi, Kur’an’ı anlama noktasında bilinmesi zorunlu konular hakkında genel bilgi sahibi olması,
d) Kur’an’dan yararlanma, Kur’an’ı anlama ve meal okurken dikkat edilecek hususlara ilişkin belli bazı yöntemler öğrenmesi,
e) Kur’an’ın anlaşılmasında Hz. Muhammed (sav)’in önemini ve konumunu kavrayabilmesi,
f) Hz. Muhammed (sav)’in vefatından sonra Kur’an’ı anlama hususunda peygambersiz dönemde O’nun mirası ve yaşam tarzı olan Sünnet’in mahiyeti ve önemi konusunda bilinçlenmesi,
g) Modern dönemde ortaya çıkan ve ilgili konularda genel bilgi sahibi olmayan gençleri olumsuz yönde etkilediği birçok tecrübe ile sabit olan “Kur’anizm/Kur’ancılık” ve “Mealizm” gibi ideolojilerin özünü teşkil eden Muhammed’siz İslâm” ve/veya “Kur’an bize yeter” söylemine karşı, Kur’an’ın anlaşılması ve yaşanması noktasında Sünnet’in olmazsa olmaz düzeyde önemini idrak etmesi, vb. amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Kur’an’a Giriş, Kur’an hakkında genel bilgiler, vahiy ve nübüvvet, Kur’an’ın tebliğ ve tebyini, Kur’an’dan hüküm çıkarma ve bu kapsamda Hadis ilminin temelini oluşturan Sünnet’in mahiyeti, Hadis ilminin oluşum süreci,
Sünnet’in bağlayıcılığı, hadislerin nasıl anlaşılması gerektiği ve tüm bu konuları kapsayacak bir biçimde “Kur’an ve Sünnet İlişkisi”
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Tanımsız İrfan BAYIN
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar a) İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, 36. Baskı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 2020,
b) İsmail Lütfi ÇAKAN, Hadis Usulü, 50. Baskı, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay. 2021,
c) Mahmud Esad COŞAN, Sünnet Olmadan Ümmet Olmaz, İstanbul: Server Yay. 2017,
d) Enbiya YILDIRIM, Kur’an Bize Yeter Söylemi, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. 2020,
e) İrfan BAYIN, Kur’an ve Sünnet’in Gölgesinde, Batman: Yafes Yay. 2021 Mezkûr eser; yukarıda “Dersin Önerilme Nedeni” başlığı altında dile getirilen konularda tespitler yapan ve bu doğrultuda adı geçen dersi öneren Misafir Öğretim Görevlisi İrfan BAYIN tarafından yazılmıştır.
f) Dersi okutmakla görevlendirilecek öğretim görevlisinin hazırlayacağı görsel sunumlar,
g) İlahiyat ve İslâmî İlimler Fakülteleri tarafından çıkarılan hakemli akademik fakülte dergilerinde ilgili konularda yayımlanmış makaleler.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 66

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Vahiy, vahiy ve nübüvvet tarihi, Kur’an’dan önceki kitapların durumu gibi, Kur’an öncesi döneme ilişkin genel bilgilere sahip olacaklardır.
2 Kur’an’ı anlamanın en önemli unsurlarından biri olan “Cahiliye hayatı” hakkında bilgiler edinerek; Kur’an’ın gönderilmesindeki en önemli amaçları kavramış olacaklardır.
3 Kur’an, Kur’an’ın vahiy süreci, ayet ve surelerin vahyedilmesindeki nedenler (sebeb-i nüzül), Kur’an’ın kitap haline gelişi gibi, Kur’an’ı anlama noktasında bilinmesi zorunlu konular hakkında genel bilgi sahibi olacaklardır.
4 Kur’an’dan yararlanma, Kur’an’ı anlama ve meal okurken dikkat edilecek hususlara ilişkin bazı yöntemleri öğreneceklerdir.
5 Kur’an’ın anlaşılmasında Hz. Muhammed (sav)’in önemini ve konumunu kavrayacaklardır.
6 Hz. Muhammed (sav)’in vefatından sonra Kur’an’ı anlama hususunda peygambersiz dönemde O’nun mirası ve yaşam tarzı olan Sünnet’in mahiyeti ve önemi konusunda daha bilinçli olacaklardır.
7 Modern dönemde ortaya çıkan ve ilgili konularda genel bilgi sahibi olmayan gençleri olumsuz yönde etkilediği birçok tecrübe ile sabit olan “Kur’anizm/Kur’ancılık” ve “Mealizm” gibi ideolojilerin özünü teşkil eden “Muhammed’siz İslâm” ve/veya “Kur’an bize yeter” söylemine karşı, Kur’an’ın anlaşılması ve yaşanması noktasında Sünnet’in olmazsa olmaz düzeyde önemini idrak edeceklerdir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Vahiy ve Nübüvvet Kavramları, Kur’an Öncesi Dönemde Vahiy ve Kur’an’dan Önceki Kutsal Kitaplar
2 Cahiliye Dönemi, Cahiliye Hayatında Din ve Sosyal Hayata İlişkin Bilgiler
3 Kur’an’a Giriş, Kur’an’ın Vahiy Süreci ve Hz. Muhammed (sav)’in Peygamberliği
4 Kur’an’a İlişkin Temel Kavramlar
5 Kur’an’ı Anlama ve Yorumlama Konusunda Bilinmesi Zorunlu Olan (Tefsir, Tefsir Usulü, Meal, Sebeb-i Nüzül, Muhkem-Müteşabih, Müşkilâtü’l-Kur’an, Vücuh ve Nezair vb.) İlimler Hakkında Tanıtıcı Bilgiler
6 Kur’an’ın Anlaşılması ve Yorumlanması Konusunda İslâm Dünyasında ve Batıda Oryantalistler Tarafından Yapılan Çalışmalar ve Bunların Günümüze Olumlu ve Olumsuz etkileri
7 Hz. Muhammed (sav)’in Kur’an’ı Tebliği, Kur’an’ı Açıklama Tarzı (Tebyin), Kur’an’ın İnsan ve Toplum Hayatında Uygulanması Konusundaki Tutumu
8 Sünnet ve Hadis Kavramları, Hadis Türleri
9 Bağlayıcılık Açısından Sünnet ve Kur’an-Sünnet İlişkisi
10 Hadis İlminin Oluşumu ve Hadislerin Toplanması (Tedvin) Süreci
11 İslâm Alimlerinin ve Batılı Oryantalistlerin Hz. Muhammed (sav)’in Sünnetine İlişkin Tutumları ve Günümüze Yansımaları
12 Sünnet ve Hadisler Devre Dışı Bırakılarak Kur’an Anlaşılabilir mi?
13 Sünnet ve Hadislerin Devre Dışı Bırakılmak İstenmesi ve "Muhammed’siz İslâm”, "Kur’anizm/Kur’ancılık” ve “Mealizm” İdeolojileri ile “Kur’an Bize Yeter” Söyleminin Ortaya Atılmasının Amaçları ve Tarihsel Arka Planı
14 Kur’an’ı Anlama, İnsan ve Toplum Yaşamına Uygulama Konusunda Sünnet’in Olmazsa Olmaz Önemi


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6
Ö7

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.karabuk.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=823570&curProgID=999&lang=tr