Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
1ÜSD131Kutadgu Bilig Okumaları2+0+000

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Üniversite Seçmeli Dersler Havuzu
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu dersin amacı Türk Edebiyatı’nın kadim eserlerinden olan Kutadgu Bilig hakkında bilgi vererek, Kutadgu Bilig okumaları ile öğrencilere kendi kültür ve medeniyetlerinin ne kadar köklü olduğunu göstermek, bu kültür ürünü olan Kutadgu Bilig’i okuma, anlama ve kavram analizlerini keşfetme imkânı sağlamak, Kutadgu Bilig’in felsefesini kavramalarına yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği Kutadgu Bilig’in özellikleri, Kutadgu Bilig’in yazıldığı kültürel, sosyal, siyasi ve ekonomik ortamı, Türk kültür mirasındaki önemi ve yeri. Kutadgu Bilig’de yer alan sembolik kavramlar, işlenen ve dört karakter üzerinden anlatılan meseleler, bu meselelerin ahlaki, siyasi, edebî ve kültürel açılardan yorumlanması. Kutadgu Bilig metin okumaları, Kutadgu Bilig’in siyasi, ahlaka ve eğitime dair anlayışı.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi Nesrin GEZİCİ ngezici@karabuk.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Akalın, Şükrü Halûk (2008). Binyıl Önce Binyıl Sonra Kâşgarlı Mahmud ve Divanü Lugati’t-Türk. Ankara: TDK Yayınları.
Akyüz, Hüseyin (2019). Kutadgu Bilig’de Sosyo-Pedagojik ve Siyasal Söylem, Ankara: Pegem Akademi.
Arat, Reşid Rahmeti (2008). Kutadgu Bilig Yusuf Has Hacib. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Argunşah, Mustafa, Sağol Yüksekkaya Gülden (2012). Tarihi Türk Lehçeleri- Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri. Ankara: Kesit Yayınları.
Arslan, Mahmut (1987). Kutadgu Bilig’deki Toplum ve Devlat Anlayışı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Dilaçar, Agop (1972). 900. Yıldönümü Dolayısıyla Kutadgu Bilig İncelemesi. Ankara: TDK Yayınları.
Genç, Reşat (1981). Karahanlı Devlet Teşkilatı. İstanbul: Kültür Bakanlığı.
Genç, Reşat (1997). Kaşgarlı Mahmud’a Göre XI. Yüzyılda Türk Dünyası. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayını.
İnalcık, Halil (1966). Kutadgu Bilig’de Türk ve İran Siyaset Nazariyeleri ve Gelenekleri. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayını.
Kafesoğlu, İbrahim (1980). Kutadgu Bilig ve Kültür Tarihimizdeki Yeri. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %80
Eğitim Bilimleri %20

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 6 6 36
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 80

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Kutadgu Bilig’in özelliklerini tanır.
2 Kutadgu Bilig’in yazıldığı kültürel, sosyal, siyasi ve ekonomik ortamı kavrar.
3 Kutadgu Bilig’in Türk kültür mirasındaki önemini ve yerini anlar.
4 Kutadgu Bilig’de yer alan sembolik kavramları tanır.
5 Kutadgu Bilig’de işlenen dört karakter üzerinden anlatılan meseleyi, ahlaki, siyasi, edebî ve kültürel açılardan kavrar.
6 Kutadgu Bilig metin okumalarıyla eserin içeriğini genel hatlarıyla kavrar.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Kutadgu Bilig ve yazarı Yusuf Has Hacib hakkında bilgi
2 Kutadgu Bilig'in kavramsal yapısı, eserde yer alan sembolik ögeler, Kutadgu Bilig'in Türk kültüründeki yeri
3 Kutadgu Bilig metin okumaları ile Kutadgu Bilig'in felsefi görüş ve düşünceleri
4 Kutadgu Bilig metin okumaları ile Kutadgu Bilig'in felsefi görüş ve düşünceleri
5 Kutadgu Bilig metin okumaları ile Kutadgu Bilig'in felsefi görüş ve düşünceleri
6 Kutadgu Bilgi metin okumaları ile Kutadgu Bilig'de yer alan toplumsal görüş, motif ve öğeler
7 Kutadgu Bilgi metin okumaları ile Kutadgu Bilig'de yer alan toplumsal görüş, motif ve öğeler
8 Ara Sınav
9 Kutadgu Bilgi metin okumaları ile Kutadgu Bilig'de yer alan toplumsal görüş, motif ve öğeler
10 Kutadgu Bilgi metin okumaları ile Kutadgu Bilig'de yer alan pedagojik motif ve öğeler
11 Kutadgu Bilgi metin okumaları ile Kutadgu Bilig'de yer alan pedagojik motif ve öğeler
12 Kutadgu Bilgi metin okumaları ile Kutadgu Bilig'de yer alan pedagojik motif ve öğeler
13 Kutadgu Bilig metin okumaları ile dönem özelliklerini değerlendirme (halk kültürüne dair öğeleri değerlendirme)
14 Kutadgu Bilig metin okumaları ile dönem özelliklerini değerlendirme (halk kültürüne dair öğeleri değerlendirme)
15 Kutadgu Bilig metin okumaları ile genel değerlendirme
16 Final Haftası
17 Final Haftası


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5
Ö6

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.karabuk.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=688727&curProgID=999&lang=tr