Dersin Dili
|
Türkçe
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Bölümü / Programı
|
Üniversite Seçmeli Dersler Havuzu
|
Öğrenim Türü
|
Örgün Öğretim
|
Dersin Türü
|
Seçmeli
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin; a) Kur’an’dan yararlanma, Kur’an’ı anlama ve meal okurken dikkat edilecek hususlara ilişkin belli bazı yöntemler öğrenmesi, b) Kur’an’ı herkesin kendine göre yorumlayamayacağını, Kur’an’ı tefsir etmek için “Tefsir Usulü” denilen geniş çaplı bir metodoloji bilmenin şart olduğunu idrak etmesi, ancak bunun yanı sıra; Ders dönemi boyunca konu olarak işlenecek olan sure ayetlerin 14 asırlık süreçte geçmişte ve günümüzde farklı ekoller tarafından farklı şekillerde yorumlanabildiği üzerinden; Kur’an ile Kur’an’ın yorumlarının aynı düzeyde bağlayıcı olmayacağını, Kur’an’ın tüm zamanlar için bağlayıcı olan Allah’ın kitabı, yorumların ise değişen şartlara göre değişiklik gösterebileceğini, yani yorumun (tefsirin) mutlaklaştırılamayacağını kavraması, c) Kur’an, Kur’an’ın vahiy süreci, ayet ve surelerin vahyedilmesindeki nedenler (sebeb-i nüzül), Kur’an’ın kitap haline gelişi gibi, Kur’an’ı anlama noktasında bilinmesi zorunlu konular hakkında genel bilgi sahibi olması ve bu çerçevede Kur’an’ın anlaşılmasında Hz. Muhammed (sav)’in önemini ve konumunu kavrayabilmesi, d) Ders dönemi boyunca tefsir açısından konu edilecek sure ayetlerin meal ve tefsirlerini dikkate alarak; Kur’an’ın sadece Ramazan ayında, mübarek gün ve gecelerde veya cenaze törenlerinde sadece Arapça metni okunarak sevap kazanılan bir kitap olmaktan ibaret olmadığının bilincine varması, e) “Konulu Tefsir” örnekleri üzerinden; “Kur’an’da Kadın, Erkek ve Aile”, “Kur’an’da çocuk ve Gençlik”, “Kur’an’da İnanç Yönüyle İnsan Türleri”, “Kur’an’da İman, İbadet, Ahlak ve Gündelik Hayat (muamelat) İlişkisi” gibi insan hayatının en önemli meselelerine dair Kur’an’ın ortaya koyduğu ilke ve bakış açılarını öğrenmesi, f) Gündelik hayatta en çok bilinen, adı ön plana çıkan; “Namaz Sureleri, Yasin Suresi, Ayetü’l-Kürsi gibi) sure ve ayetlerin anlamlarını kavraması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
a) Kur’an’dan yararlanma, Kur’an’ı anlama ve meal okurken dikkat edilecek hususlara ilişkin belli bazı yöntemler, b) Kur’an’ı herkesin kendine göre yorumlayamayacağı, Kur’an’ı tefsir etmek için “Tefsir Usulü” denilen geniş çaplı bir metodoloji bilmenin şart olduğu, ancak bunun yanı sıra; Ders dönemi boyunca konu olarak işlenecek olan sure ayetlerin 14 asırlık süreçte geçmişte ve günümüzde farklı ekoller tarafından farklı şekillerde yorumlanabildiği üzerinden; Kur’an ile Kur’an’ın yorumlarının aynı düzeyde bağlayıcı olmayacağı, Kur’an’ın tüm zamanlar için bağlayıcı olan Allah’ın kitabı, yorumların ise değişen şartlara göre değişiklik gösterebileceği, yani yorumun (tefsirin) mutlaklaştırılamayacağı hususlarına ilişkin bilgiler, c) Kur’an, Kur’an’ın vahiy süreci, ayet ve surelerin vahyedilmesindeki nedenler (sebeb-i nüzül), Kur’an’ın kitap haline gelişi gibi, Kur’an’ı anlama noktasında bilinmesi zorunlu konular hakkında genel bilgiler ve bu çerçevede Kur’an’ın anlaşılmasında Hz. Muhammed (sav)’in önemi ve konumu, d) Ders dönemi boyunca tefsir açısından konu edilecek sure ayetlerin meal ve tefsirlerini dikkate alarak; Kur’an’ın sadece Ramazan ayında, mübarek gün ve gecelerde veya cenaze törenlerinde sadece Arapça metni okunarak sevap kazanılan bir kitap olmaktan ibaret olmadığına ilişkin hususlar, e) “Konulu Tefsir” örnekleri üzerinden; “Kur’an’da Kadın, Erkek ve Aile”, “Kur’an’da çocuk ve Gençlik”, “Kur’an’da İnanç Yönüyle İnsan Türleri”, “Kur’an’da İman, İbadet, Ahlak ve Gündelik Hayat (muamelat) İlişkisi” gibi insan hayatının en önemli meselelerine dair Kur’an’ın ortaya koyduğu ilke ve bakış açılarına ilişkin hususlar, f) Gündelik hayatta en çok bilinen, adı ön plana çıkan; “Namaz Sureleri, Yasin Suresi, Ayetü’l-Kürsi gibi) sure ve ayetlerin anlamlarının kavranmasına ilişkin hususlar.
|
Dersin Yöntem ve Teknikleri
|
|
Ön Koşulları
|
Yok
|
Dersin Koordinatörü
|
Yok
|
Dersi Verenler
|
Tanımsız İrfan BAYIN
|
Dersin Yardımcıları
|
Yok
|
Dersin Staj Durumu
|
Yok
|
Ders Kaynakları
Kaynaklar
|
a)Kur’an-ı Kerim, Kur’an-ı Kerim ve Meali: Komisyon, Kur’an Yolu Meali, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. b) İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, 36. Baskı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 2020, c) Komisyon (Hayrettin Karaman, Sadrettin Gümüş, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kâfi Dönmez), Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, (Gözden Geçirilmiş) 7. Baskı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. 2020 ve eserin tamamının yer aldığı “https://kuran.diyanet.gov.tr/Tefsir/” web adresi d) Muhammed Vehbi Dereli, Meal ve Tefsir Bilgisi, Diyanet İşleri Başkanlığı Tire Eğitim Merkezi, Ders Notları (PDF) e) İrfan BAYIN, Kur’an ve Sünnet’in Gölgesinde, Batman: Yafes Yay. f) Misafir Öğr. Gör. İrfan BAYIN tarafından hazırlanan “Tefsir Usulü Ders Notları” (PDF) g) 2021İlahiyat ve İslâmî İlimler Fakülteleri tarafından çıkarılan hakemli akademik fakülte dergilerinde ilgili konularda yayımlanmış makaleler.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|